جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

كارشناس مراقبت پرواز

۶۵ بازديد

اگر موضوع ايمني هواپيماها و پروازها برايتان جذاب است و به دنبال شغلي چالشي هستيد، اين شغل مي تواند براي شما مناسب باشد. مراقبت پرواز سيستمي است كه براي جلوگيري از تصادفات و ايجاد بستري مناسب و كارآمد براي حركت روان ترافيك (عبور و مرور) هوايي، راهنمايي‌هاي لازم را به كليه يگانهاي پروازي ارائه مي‌دهد. بدون مراقبت پرواز هيچگونه پروازي انجام نمي‌شود. در پرواز‌هايي كه شب انجام مي‌شود، يا وقتي هوا ابريست، خلبان ديد ندارد يعني نمي‌تواند جايي را ببيند. بيشتر پروازهاي جهان داراي چنين شرايطي است. در چنين شرايطي اگر مراقبت پرواز نباشد خلبان قادر به هيچ كاري نيست.

اساسا هواپيما با فرمان مراقبت پرواز روشن مي‌شود و تا سر باند مي‌رود و با فرمان مراقبت پرواز است كه هواپيما پرواز مي‌كند.

مراقبت پرواز به سه زير مجموعه تخصصي عمده قابل تفكيك مي‌باشد :

واحد برج مراقبت (Tower) : اين واحد مسئول هدايت ترافيك هوايي در محدوده استوانه‌اي شكل اطراف فرودگاه و تا ارتفاع مشخصي مي‌باشد كه اين محدوده با توجه به ميزان پروازها و امكانات هر فرودگاه متغير مي‌باشد ولي به طور متداول شامل يك استوانه فرضي به مركز فرودگاه به شعاع ۵ تا ۳۰ ناتيكال مايل و ارتفاع ۵ تا ۲۵ هزارپايي سطح زمين مي‌باشد.

واحد كنترل مسير پرواز (Area Control Center): ترافيك موجود در مسير بين پايانه‌هاي اصلي و همچنين نقاطي كه به دليل نداشتن ترافيك قابل توجه، نيازي به يك پايانه مجهز ندارند، توسط واحد مركز كنترل (Area Control Center) هدايت مي‌شوند. همچنين مركز كنترل مسئول هماهنگي بين واحدهاي مراقبت پرواز تمام فرودگاه هاي كشور را بر عهده دارد و به طور خلاصه تمام وسايل پرنده قبل از بلند شدن از زمين بايد از اين مركز مجوز مربوطه را دريافت كنند.

واحد كنترل تقرب (Approach) : در فرودگاه هايي كه داراي تعداد پروازهاي بالاتري هستند و همچنين در مناطقي كه بدليل وجود چند فرودگاه حجم ترافيك هوايي و درگيري ترافيك هوايي بالاتر از حد معمول مي باشد، براي هماهنگي بيشتر بين واحد مركز كنترل و واحد برج مراقبت و همچنين ايمني بيشتر پروازها واحد كنترل تقرب (Approach) به همراه برج مراقبت مسئول هدايت ترافيك هوايي مي‌باشد. متخصص اين واحد عموماً ترافيك هوايي را به كمك رادار هاي نزديك برد كنترل مي‌‌كند. هماهنگ و مرتب كردن هواپيماهاي ورودي براي نشستن در باند فرودگاه، توزيع هواپيماهاي خروجي و ارجاع كنترل آنها به واحدهاي كنترل مسير پرواز، توسط واحد كنترل تقرب انجام مي شود. ‌

متخصص‌ مراقبت‌ پرواز يا كنترلر فردي است كه اطلاعات‌ لازم‌ را در زمينه‌ نحوه‌ وزش‌ باد، نوع‌ هوا و سمت‌ باند پروازي‌ از برج‌ مراقبت‌ پرواز گرفته‌ و براساس‌ آن‌، هواپيما را هدايت‌ مي‌كند. كنترل هواپيما توسط واحد مراقبتهاي پرواز از لحظه تصميم خلبان به آغاز پرواز انجام مي شود و تمام مانورهاي پرواز از لحظه روشن كردن موتور تا فرود در مقصد و خاموش كردن موتور تحت كنترل و نظارت، قرار مي گيرد. متخصص مراقبت پرواز بايد فردي دقيق، هوشيار و از نظر بدني در سلامت كامل باشد. او بايد بتواند به درستي و به موقع تصميم گيري كرده و در صورت بروز مساله يا مشكل به بهترين نحو آن را مديريت و رفع كند. از آنجا متخصص مراقبت پرواز در صورت بروز سانحه اولين فردي است كه اطلاع مي يابد، بايد بتواند ضمن حفظ آرامش خود، اطلاعات لازم را در اختيار بخش هاي مرتبط و مسئول قرار دهد و هماهنگي هاي لازم براي امدادرساني و كمك را انجام دهد.

در ادامه با وظايف، دانش و مهارت مورد نياز، تحصيلات لازم و نحوه ورود به شغل، آينده شغلي و بازاركار، درآمد متخصص مراقبت پرواز و برخي از افراد معروف در اين حوزه آشنا مي شويد. وظايف مراقبت پرواز جلوگيري از برخورد هواپيماها در فضاي كنترل شده جلوگيري از برخورد هواپيماها و موانع در اطراف فرودگاهها ، باندهاي پروازي و مسيرهاي خزش سرعت دادن و ايجاد نظم در جريان پروازها ارائه اطلاعات مفيد و مورد نياز خلبانان در جهت سلامت و بي‌خطري پرواز از جمله اطلاعات جوي اطلاع‌رساني به مراكز تجسس و نجات در صورت بروز سانحه و آماده نمودن واحدهاي ذيربط از هواپيماهايي كه در حالات مختلف اضطراري قرار دارند. دانش و مهارت مورد نياز علاقه زياد به حوزه هوانوردي توان حل مساله و تصميم گيري به موقع و سريع قابليت دريافت و بررسي صحيح و سريع اطلاعات مختلف مهارت هاي ارتباطي مناسب آشنايي با زبان انگليسي داشتن دقت بالا و توجه به جزئيات داشتن سرعت عمل كافي داشتن تمركز بالا داشتن سلامت جسمي توان حفظ آرامش در شرايط بحراني مسئوليت پذيري


كلمات كليدي مرتبط: آشنايي با مهندسي بهداشت , جوشكار استخدام بابل , تعميركار لوازم اداري , راننده استان خراسان جنوبي با حقوق و مزاياي عالي , استخدام دندانپزشك , آمل تراشكار , استخدام منشي پزشك , منشي مديرعامل منطقه پانزده جوانان و ورزشكاران , ريخته گري و مواد , مهندس كامپيوتر منطقه بيست مسلط به زبان اسپانيولي ,

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.